Topbanner til undervisningsressourcer

AT8 i 3g: Folkelige bevægelser i DK ca. 1870-1920 – udbredelse –metoder-holdninger.


Emne

Folkelige bevægelser i DK ca. 1870-1920 – udbredelse –metoder-holdninger.

Teaser

Indre mission Andelsbevægelse Johannes Buchholtz Vilhelm Beck Folkelige bevægelser Grundtviganisme Udviklingen på landet i perioden 1800-1900


Fag

Dansk, Historie, Religion

Partnerskab

Struer Statsgymnasium, HF og HHX og Struer Museum


Emnebeskrivelse og emnevalg til eleverne:

Folkelige bevægelser i DK ca. 1870-1920 – udbredelse –metoder-holdninger.

Materiale:

Dansk: Satirisk fremstilling af en religiøs gruppe fra  Buchholtz: Egholms Gud (1915)

Historie: Kopieret materiale om andelsbevægelsen & Henning Ringgaard Lauridsen: Folk i bevægelse

Religion: Kopieret materiale om de folkelige bevægelser og Indre Mission

Produktkrav: Ca. 10 minutters videodokumentar om emne til brug for byskriveren på museet

 

Videoen skal indeholde:

A. Kort præsentation af den kulturhistoriske baggrund for det valgte emne ud fra det udleverede materiale.(De folkelige bevægelser generelt og holdningerne til dem)

B. Grupperne vælger ét af nedenstående emner og laver en videodokumentar om det.

 

Emneliste:

Kirkelivet i Struer – bygningen af kirken

Modtagelsen af Buchholtz debutroman: Egholms Gud og Buchholtz status som forfatter

Portræt af Vilh. Beck – Indre Missions formand

Tranbergs minde (Historien om det hus, der gik fra at være missionshus til rock-cafeen Jay-Jays, nu lukket)

Indre Mission i Struer og omegn

Grundtvigianismen i Struer og omegn

Andelsbevægelsen lokalt

Portræt af en lokal Avis – dens  behandling af det overordnede emne (Årstallet vælger eleverne selv)




Produktkrav

Videodokumentar til Struer Museums's hjemmeside samt evt. til "Byskriver"

Opgaver

 

Endelig opgavebeskrivelse og emnevalg

 

Emnevalg:

  1. Buchholtz’ status som forfatter – modtagelsen af debutromanen:
  2. Indre Mission i lokalområdet
  3. 3. Portræt af Vilh. Beck
  4. Tranbergs minde
  5. Portræt af en lokal avis

Data mm skal indsamles og drejebog til selve videoproduktionen laves i god tid, så der er tid til det tekniske.

gruppearbejdsregler:

Faste rutiner og elevroller:

  1. I gruppearbejde skal der uddeles følgende roller, som går på skift hver dag:
  2. Ordstyrer – alle skal til orde, og man når frem til konklusionen/produktet/svarene i fællesskab (der skal herske enighed)
  3. Referent
  4. Tidtager (sørger for at planen for dagen overholdes)
  5. Faglig garant (holder fokus på at deres arbejdes seriøst med opgaven, ikke for megen udenomssnak)
  6. I gruppen skal der udarbejdes følgende elementer:
  7. Overordnet arbejdsplan
  8. Gruppedagbog/logbog
  9. Hver dag gøres der status (hvor lang er vi nået indtil nu), og der laves en specifik arbejdsplan for den/de enkelte timer, der er i gang
  10. Arbejdsplanen, logbogen og det udarbejdede gruppearbejde/notater lægges ud på lectio hver dag, så alle har adgang til al relevant materiale, så der kan arbejdes videre trods enkelte elevers fravær

Museets Materialer

Arkivmateriale fra lokalhistorisk arkiv
Lokalaviser fra 1890-1920
Museets genstandssamling af Johannes Buchholtz liv og levned
Buchholtz hus
Billedmateriale
dokumenter fra andre lokalmuseer i nærområdet


Lærerens Materialer


Galleri

Dansk: Satirisk fremstilling af en religiøs gruppe fra  Buchholtz: Egholms Gud (1915)

Historie: http://www.danmarkshistorien.dk/pdf/leksikon-og-kilder/vis/materiale/kontrakt-for-hjedding-andelsmejeri-1882/ (andelsbevægelse) & Henning Ringgaard Lauridsen: Folk i bevægelse s. 168-183 (samt selvvalgt materiale fra bogen) samt Tidsskriftartiklen: Religion og Hartkorn af Hans Kirk (1926)

Religion: Kopieret materiale om de folkelige bevægelser og Indre Mission



Andre projekter:

Færdigheder

Indsendt den

18. juni 2017