Topbanner til undervisningsressourcer

Energi og gas.


Emne

Energi og gas.

Teaser

4 lærere + 2 klasser i Naturvidenskabeligt Grundforløb 1g fra Vesthimmerlands Gymnasium besøgte Hobro Gasmuseum d.23/10-2014 med henblik på at lave energi/gas-øvelser i Science-Centeret og at løse en formidlingsopgave på baggrund af en rundvisning i den permanente udstilling.
Se i øvrigt evalueringen nedenfor.


Fag

Naturvidenskabelig faggruppe

Partnerskab

Vesthimmerlands Gymnasium og HF og Gasmuseet


Program:

Kl.9-12:
Klasse 1: Forsøg ud fra IPad-vejledninger og
papirvejledninger på 8.klasses-niveau. Hver gruppe laver et antal
ud af 8 mulige forsøg – se oversigt under opgaver.
Produkt: Ud over at forstå det faglige, skal en afrapportering finde sted med henblik på at ændre vejledningerne til 1g-niveau og sammenligne IPad-vejledninger med papirvejledninger. Desuden kan en ”oversættelse” fra Papir til IPad eller omvendt berøres.

Klasse 2: Foredrag om energiforsyning/gas + rundvisning i den permanente udstilling.

Herefter vælger hver gruppe en opgave om formidling af et emne, der har med
foredrag/rundvisning at gøre. Der skal optages en film på ca.1 minut på IPad.

Se opgaveoversigt.

Kl.12-15: Klasserne bytter.

Pause
indlagt i slutning/start af rundvisningsdel.

EVALUERING:

Besøget på
Gasmuseet d.23/10-14.

Hermed nogle betragtninger angående vores besøg.

Dagen blev for lang – dele af eftermiddagen ikke optimal (hverken den eksperimentelle del
eller rundvisningsdelen).

Eksperimentel del:
Gode forsøg, men sværhedsgrad noget forskellig – især forsøget med opladning af og belastning af brændselscellen var ikke let tilgængelig.
Ud over refleksion/skriftligt arbejde om formidlingsdelen altså Ipad-vejledningen og papirvejledningen bør der være noget mere fagligt. Resultaterne i forsøgene skal ”bruges”.
Det kunne være en ide at vores elever formidler til hinanden hjemme.

Rundvisningsdel:
Ideen med at lave en film på Ipad er god, men det skal struktureres bedre. Hvad skal filmene bruges til ud over at blive vist?
Det indledende foredrag blev for langt.

FORSLAG:
Udvid den eksperimentelle del og nøjes med en kortere rundvisning først, hvor relevante dele med henblik på forsøgene omtales. Eleverne kan så måske senere efter forsøgene vende tilbage og tage billeder angående forsøget.
Derved bliver dagen lidt kortere og fokus kan forhåbentlig holdes. Desuden kan forsøgene netop behandles mere fagligt/dybdegående.

Vi foreslår desuden:
1 klasse på besøg ad gangen fra kl.9 – 13 med en pause ca. midtvejs. Vi vil gerne komme på besøg næste efterår i forbindelse med NV med 2 klasser, men dermed på 2 forskellige dage.
Klassen kan så deles i 2 med hver af jer 2 guider i den kortere rundvisning, så alle har mulighed for at se og høre, hvad der foregår.
Måske kun 4-5 forsøg – gerne i dobbeltopstilling.




Produktkrav

1)Ud over at forstå det faglige, skal en afrapportering finde sted med henblik på at ændre vejledningerne til 1g-niveau og sammenligne IPad-vejledninger med papirvejledninger. Desuden kan en ”oversættelse” fra Papir til IPad eller omvendt berøres. 2)Opgave om formidling af et emne, der har med foredrag/rundvisning at gøre. Der skal optages en film på ca.1 minut på IPad.

Opgaver

Kommer.


Museets Materialer


Lærerens Materialer


Galleri



Andre projekter:

Færdigheder

Indsendt den

18. juni 2017