Topbanner til undervisningsressourcer

AT innovation: Flere unge besøgende på Gammel Estrup - Herregårdsmuseet


Emne

AT innovation

Teaser

Hvad skal der til for at få flere unge til at tage på museum?

Det var spørgsmålet for året et AT innovationsforløb på Paderup Gymnasium. Forløbet blev planlagt og gennemført i samarbejde med Gammel Estrup – Herregårdsmuseet.

For både elever, lærer og museum var det en rigtigt god oplevelse, med nogle meget engagerede og interesserede unge mennesker, der kom med mange kreative og innovative bud på hvordan man får flere unge på museum.


Fag

Almen studieforberedelse, Historie

Partnerskab

Paderup Gymnasium og Gl. Estrup Herregårdsmuseet


Forløbet varede to uger. Første uge startede med at eleverne blev introduceret til innovation og kastede sig over en række innovative øvelser. Det skulle forberede dem på selv at finde en innovativ løsning på forløbets problemstilling. I den første uge besøgte vi Gammel Estrup – Herregårdsmuseet og tilbragte to dage på museet. Her blev vi modtaget med kaffe og te, fik en herlig rundvisning og endda kage om eftermiddagen – alt sammen noget eleverne satte stor pris på.
Målet for første uge af forløbet var at eleverne må en innovativ måde skulle få flere unge til at besøge Gammel Estrup – Herregårdsmuseet. De skulle også skrive problemformuleringen til deres AT synopsis.

Anden uge af forløbet havde eleverne igen en dag på Gammel Estrup – Herregårdsmuseet, og de havde meget travlt med at gøre deres innovative ide og deres AT synopsis færdig. Om fredagen fik eleverne mulighed for at præsentere deres innovative ide for to medarbejdere fra Gammel Estrup – Herregårdsmuseet.

Eleverne satte stor pris på at de igennem hele forløbet havde kontakt med personale på museet, og de fik svar på de spørgsmål de havde. De valgte selv hvilke fag de ville bruge til projektet. Alle valgte historie som det ene fag og kombinerede det med et andet fag, bl.a. idræt, samfundsfag, drama og dansk.

Eleverne havde mange innovative løsninger. Nogle af løsningerne hang rigtigt godt sammen med Gammel Estrup som museum – f.eks. ideen om at give gæsterne mulighed for at være køkkenpige eller greve for en dag eller den ide, hvor Jan Gintberg skal lave stand up-show om Gammel Estrups historie. Andre løsninger havde ikke helt så meget med Gammel Estrup at gøre. Nogle elever foreslog at holde sportsdag eller fredagsbar på Gammel Estrup, hvilket museet måske ikke helt var med på.

Alt i alt var det en rigtigt godt forløb som både museet, lærerne og især eleverne fik rigtigt meget ud af.




Produktkrav

Innovativt produkt og AT synopsis

Opgaver

Ingen særlige opgaver i forløbet.


Museets Materialer

Museet stillede personale, rum, genstande, bøger og kilder til rådighed for eleverne.


Lærerens Materialer


Galleri



Andre projekter:

Færdigheder

Indsendt den

31. januar 2017