Topbanner til undervisningsressourcer

Metodeforløb om Vikingetiden


Emne

Metode

Teaser

Hvad er vikingetiden og hvordan ved vi noget om den tid? Med eksempel i Vikingetiden fik eleverne en introduktion til historiefaget, og en arkæolog fortalte om hvordan arkæologiske fund som Fæstedskatten, danmarkshistoriens største guldskat fra Vikingetiden, kan gøre os klogere på vikingetidens samfund.


Fag



Partnerskab

Vejen Gymnasium og Museet på Sønderskov


Forløbet strakte sig over 14. moduler á en klokketime.
Eleverne arbejdede med den metodiske tilgang til at arbejde med vikingetiden, tidens samfundsgrupper og kongemagten.
I forbindelse med kildearbejdet øvede eleverne begreber som 1. og 2. håndskilder, tendens, afsender og modtager.
5 moduler blev brugt til en dagsekskursion til lokale vikingetidsmonumenter og et besøg i Kongernes Jelling guidet af en arkæolog.
I undervisningen blev eleverne præsenteret for varieret kildemateriale, skriftlige, billeder, genstande og film.



Produktkrav

Der var ikke et produkt.

Opgaver

Arbejde med kildemateriale


Museets Materialer

Museet stillede en arkæolog til rådighed. Afholdt time om Fæstedskatten og arkæologiske metoder, kongemagt og rigsdannelse. Afholdt time om vikingernes krigsførrelse. Dna analyse, stednavneforskning og billedkilder blev præsenteret. Ekskursion til Klebæk Høje og Kongernes Jelling. Formålet var at give eleverne et visuelt forhold til metoder og undervisningen og vise dem at historien er lige uden for deres dør. Fandt relevant kildemateriale, bl.a. om branding og moderne kunststile.


Lærerens Materialer


Galleri



Andre projekter:

Færdigheder

Indsendt den

18. juni 2017