Vikingetiden
Moduler af 90min varighed.
Samlet forløb 10-14 klokketimer
Emne | Lektie | Gymnasiet | Museet |
Introduktion/periodisering | 24-30 Ebbe Kühle Danmark Samfund Historie.
Eller Anna-Elisabeth Jensen: Venderne var her: s. 5-9 |
Arbejdsspørgsmål | |
Trosskiftet | 30-33 Ebbe Kühle
Jellingsten Widukind Adam af Bremen Eller Anna-Elisabeth Jensen: Venderne var her: s. 10-21 evt. |
Fri arbejdsform hvis ikke museet inddrages | Museets medarbejder ud på skolen: problematisering af trosskiftet ud fra arkæologisk materialet(smykker osv.) |
Vikingeskibet. | Anna-Elisabeth Jensen: Venderne var her: s. 39-40
Materiale fra Vikingskibsmuseet |
Fri arbejdsform hvis ikke museet inddrages | Evt. Udflugter til Marebæk pumpestation For HTX(el. Roskilde)
Medarbejder ud at fortælle skibes funktioner – skib,salt,sild. osv. |
Handlen | Anna-Elisabeth Jensen: Venderne var her: s. 22-24 32-33 | Fri arbejdsform hvis ikke museet inddrages | Vikingetidens samfund ud fra en aktivitetskasse |
Kampen om Østersøen | Anna-Elisabeth Jensen: Venderne var her: s. 12-21 | Fri arbejdsform hvis ikke museet inddrages | Ekskursion til Voldanlæg(Stege) |
Vikingernes eftermæle | Billeder: der viser hvordan vikingerne bliver brugt i nyere tid. | ||
Opsamling | Elever for hvert et emne de skal uddybe, med lokalt perspektiv: produkt power point. |
Produktkrav
skriftlig eller mundligt produkt?Opgaver
Under udarbejdelse
Museets Materialer
Andre kilder:
genstand (online eller på museet)
udstillinger
formidling af fortidsminder i landskabet
Oplæg om arkæologiens vidnesbyrd >< de skriftlige kilder.