Topbanner til undervisningsressourcer

Udstillingsprincipper i Teori og Praksis.


Emne

Kuratering

Teaser

Forskellige udstillingsprincipper medvirker til, at afkodningen af et værk for det første styres i mere eller mindre grad og for det andet styres i en bestemt retning.

Hvordan kan man delagtiggøre eleverne i disse forhold vedrørende udstillinger.


Fag

Billedkunst

Partnerskab

Tørring Gymnasium og Moesgård Museum


Eleverne blev efter en kort introduktion i museologi og kuratering på gymnasiet og efter en guidet rundvisning i en udstilling om Bjørn Nørgaard på Horsens Kunstmuseum bedt om at reflektere over hvilke udstillingsprincipper der var blevet brugt i opsætningen af udstillingen og med hvilke ideer om afkodningen af værkerne for øje.




Produktkrav

ppp med anvendelse af diverse udstillingsprincipper.

Opgaver

Teori:

Elevopgave: 1)Undersøge hvilke principper der er blevet brugt i en konkret udstilling på Horsens Kunstmuseum. -En udstilling om Bjørn Nørgaard.

2) På udstillingen var der også et særafsnit hvor Bjørn Nørgaard selv havde været i arkiverne på museet og samlet og ophængt diverse værker af andre kunstnere som han gennem tiderne var blevet inspireret af.  Denne ophængning og ideerne bag den skulle eleverne også reflekter over og kommentere.

Litteratur: Museumsgrundbogen – Kunsten at læse et museum; af Sally Thorhauge og Ane Hejlskov Larsen, Systime 2008. Relevante afsnit fra bogen.
Diverse ark udarbejdet af HOrsens Kunstmuseum.

Praktisk: Bruge diverse udstillingsprincipper i opstillinger af egne værker fra projektperioden på B-niveauet i billedkunst.
Resultatet skulle fastholdes i en ppp. (se galleriet)


Museets Materialer


Lærerens Materialer


Galleri

Udstillinger af elevarbejder



Andre projekter:

Færdigheder

Indsendt den

18. juni 2017