Kulturrevolution i Danmark efter 1945
Optakt til samarbejde imellem Struer Museum og Struer Statsgymnasium.
“Den bærbare lyd”
Lokalhistorisk café på Struer Museum
Eleverne var reportere og skulle som led i et danskfagligt forløb om “New Journalism” skrive en reportage hvor de skulle iagttage såvel form som indhold. Link til stil: /uploads/Majken Miller/forloebsplaner/Stil.pdf
I sammenhæng hermed deltog eleverne i historie i 2 rundvisninger samt foredrag om museologi på musseet ved Sara Jensen. Som optakt til forløbet om museologi var klassen på studietur til Prag, hvor eleverne besøgte nationalmuseet.
Som forberedelse til AT-forløbet har fagene historie og dansk sideløbende gennemgået 2 baggrundsforløb: dansk og historie
/uploads/Majken Miller/forloebsplaner/Historie.pdf
/uploads/Majken Miller/forloebsplaner/Dansk.pdf
AT-forløbet:
60’erne – Kultur- og samfundsændringer
– lokalt – nationalt – og internationalt
Emner:
Hvad skete nationalt og internationalt? Hvordan påvirkede det lokalt? Hvorfor? Hvorfor ikke?
1. Skolen – studenteroprøret
2. Kønsroller
a) rødstrømper og andre kvindegrupper
b) kvinder på arbejdsmarkedet – arbejdsliv
3. Thylejren – Christiania – alternative livsformer – storfamilie – kollektiver.
4. Unge og ungdomskulturer – hippier og andre ungdomsgrupper – både politiske, kulturelle og sociale
Kulturlivet i Struer (Fælles indslag for alle grupper ud fra aviser – elever vælger selv fokus)
– Hvad gik der i biografen?
– Diskoteker?
– Kunstfonddebat? Rindalisme?
– Kunsteksperimenter.
– Hvilke forfattere omtales i avisen/holdt foredrag i Struer
– Find evt. selv et andet kulturelt fokus ud fra aviserne eller jeres interviews
Se resultatet i Byskriveren:Se under Struers historie, årstallet 1967 http://www.byskriveren.dk/web/
video 1:
Produktkrav
Skriftligt: ½-1 side om metodeovervejelser jf. AT-læreplanen. 2. Video/Podcasting: 3. Fysisk udstilling på museet og i ”Byskriveren” med plancher lyd mm. 4. Fernisering på museet om fredagen kl. 13.00Opgaver
1. Skriftligt: ½-1 side om metodeovervejelser jf. AT-læreplanen.
2. Video/Podcasting: Indslag (TV-reportage 5-1o minutter) om det valgte emne efter modellen:
Det er nu 40 år siden – – – :
– præsentation af gamle billeder, filmklip, avisudklip
– interviews med dem, der har oplevet det
– lydklip fra dengang (evt. musik)
– genstande fra dengang
– betydningen
– forskellen på Struer – Danmark – verden
Osv.
3. Fysisk udstilling på museet og i ”Byskriveren” med plancher lyd mm. Lnk til Byskriveren – se under Struers historie, årstallet 1967
Fremlæggelse: Fernisering på museet kl. 13.00
Museets Materialer
Udstillingsgenstande
Aviser fra 68-73
Brug af mediecenteret
Brug af lokalhistorisk arkiv
Byskriveren
Kommunikation
Udstillingslokale
Lærerens Materialer
Galleri
Omtale i Dinby: http://www.dinby.dk/struer/struer-museum-og-struer-statsgymnasium-er-med-i-intrface-et-samarbejde-mellem-gymnasier-og-mu
Avisartikel om projektet – her den elektroniske udgave. Dagbladet Struer blev inviteret og kom og fotograferede og interviewede eleverne undervejs i projektet.
Se resultatet i Byskriveren:Se under Struers historie, årstallet 1967 http://www.byskriveren.dk/web/
Den fysiske udstilling med fernisering: Museumsdirektør Torben Holm fra Struer museum byder velkommen til de mange gæster.
Elevernes produkter/udstillinger: her er Byskriveren ved at blive justeret af en tekniker og udstillingen om Thylejren finpudses af Emma.
De sidste informationer findes inden fremlæggelsen på museet – og der fortælles og gæsterne lyttede interesseret
Også pladesamlingen kom på udstilling – mannequindukken fik en mere autentisk sweater på efter konsultation med museet – sammenlign selv med billedet fra avisen. nedenunder
- Der fortælles om processen
- Vi stiller op for fotografen og projektet!