Danmarks Industrimuseum

Hjemmets arne – om boligforhold ca. 1875-2000 (Horsens)

Her findes kildesamlingen. NB: Pdf-filen er godt 20mb! Hjemmetsarne.pdf

Læs mere...

Hvordan formidles industrialiseringen til en 4.klasse?

klassetrin: 1g Fag: fy C/ hi A klassen blev inddelt i 6 grupper, som fik en af de seks nedenstående opgaver ( se under opgaver). De skulle nu formidle deres opgave på 7-8 min. med udgangspunkt i en museumsgenstand eller udstilling. Eleverne skulle selv lave en evaluering af deres oplæg til 4.klassen.

Læs mere...

Uwe Wölcke – tysk fotokunst formidles af tyskhold på Industrimuseet

Danmarks Industrimuseum udstillede 34 fotografier af den tyske fotograf og naturvidenskabsmand Uwe Wölcke. En 2.g klasse fra Horsens Gymnasium arbejdede i deres tysktimer med Uwe Wölckes fotografier og katalogtekster og producerede syv forskellige lydfiler med overskrifterne: Ruhrdistriktet, Fønixlegenden, baggrund og metode, Uwe Wölcke, tvetydigheden, computermanipulation og syv underemner i udstillingen. Et 3.g A-niveau hold oversatte udstillingsskiltene fra tysk til dansk.

Læs mere...

Var fodbold en arbejdersport?

Et tematiseret forløb med fodbold og idrætshistorie. Med fodbolden som eksempel giver dette forløb et nedslag i idrætshistorien. Fodboldens udvikling som en del af den moderne sports gennembrud til vor tids nationalsport er teoretiske baggrund for et praktisk forløb i fodbold. Teoretisk undervises der generelt om den moderne sports indtog fra England og de idealer […]

Læs mere...

Den industrielle revolution i Horsens – med fokus på den teknologiske udvikling.

Deltagende fag: Historie v. Erik Foldby (EF), fysik og kemi v. Janne Gjerløv (JG) og Rasmus Østergaard (RØ) og dansk v. Henriette Andersen (An).   Problemformulering: Hvordan fik man fat i (?) sine ressourcer (vand, el og varme) under den industrielle revolution i Horsens og i årene herefter, og hvilken betydning fik anvendelsen af disse […]

Læs mere...
Gå tilbage til undervisningsressourcer