Dansk

Fra genstand til genfortælling

Eleverne er delt i 6 grupper med hver deres emne, som er: 1) Ressourcer 2) Dateringer 3) Hverdagen i Trelleborg 4) Arkitekturen 5) Sagaerne 6) Kuratering. Med udgangspunkt i en selvvalgt genstand eller bygning har eleverne formildet deres viden om deres emne til en 4. klasse. Der var lagt vægt på, at formildingen også skulle […]

Læs mere...

Danmark som koloni- og slavemagt

To 1.g.klasser gennemgik et forløb om den dansk kolonitid og var i den forbindelse på Arbejdermuseet to gange. Første gang var en guidet rundvisning arrangeret af museets medarbejdere og anden gang en lærerstøttet fokuseret tilgang til udvalgte temaer belyst af udstillingen, hvor alle tog udgangspunkt i perspektivering gennem nutidens slavelignende forhold som udstiilingen præsenterede den. […]

Læs mere...

Vikingetiden og deres skibe

1.g  MA-Fy-Ke og MA-BT-Fy Eleverne deles i 6 grupper med hvert deres emne: 1) vikingetidens symbolverden 2) navigation 3) ressourcer og teknikken bag skibet 4) Hvor ved vi det fra? Datering og konservering af det fundne. 5) vikingernes motivation og drivkraft for at drage ud 6) Sagaer. Fortæller sagaerne sandheden? Ved brug af museets resourcer […]

Læs mere...

Byens Puls

BYENS PULS er et intrface projekt og er blevet til i samarbejde med Kulturhistorisk Museum i Randers Der etableres arbejdsgrupper i forbindelse med museets udstilling BYENS PULS og Carsten René Nielsens kortprosatekster, som er UDSTILLINGSTEKSTER til Byens Puls. Udstillingen er bygget op om Carsten René Nielsens tekster. Hver gruppe koncentrerer sig om sin tildelte tekst og det tableaux, […]

Læs mere...

Årsprøve 1a 2012 4/7-7/7: trediverne

Årsprøve 1a 2012 4/7-7/7 Historie/Dansk i samarbejde med Struer Museum. Projektet indgår i et forsøgsprojekt i Region Midtjylland kaldet INTRFACE, der bl.a. har til formål at bringe museer og skoler i et tættere samarbejde og bruge museerne mere i undervisningen. Se evt. hjemmesiden www.INTRFACE.dk.   Prøveformen tager udgangspunkt i prøveformen til studentereksamen i historie: – […]

Læs mere...
Gå tilbage til undervisningsressourcer