Horsens Gymnasium

Hjemmets arne – om boligforhold ca. 1875-2000 (Horsens)

Her findes kildesamlingen. NB: Pdf-filen er godt 20mb! Hjemmetsarne.pdf

Læs mere...

Hvordan formidles industrialiseringen til en 4.klasse?

klassetrin: 1g Fag: fy C/ hi A klassen blev inddelt i 6 grupper, som fik en af de seks nedenstående opgaver ( se under opgaver). De skulle nu formidle deres opgave på 7-8 min. med udgangspunkt i en museumsgenstand eller udstilling. Eleverne skulle selv lave en evaluering af deres oplæg til 4.klassen.

Læs mere...

Perspektiver

Følgende forløb er meget bredt defineret og lægger op til at arbejde med form og indhold inden for begrebet perspektiv og det at arbejde i en kunstnerisk proces. Den enkelte underviser kan selv indsnævre feltet. Men forløbet åbner for, at eleverne kan arbejde med deres egne ideer og perspektiver på verden. Man kan jo hjælpe dem […]

Læs mere...

Uwe Wölcke – tysk fotokunst formidles af tyskhold på Industrimuseet

Danmarks Industrimuseum udstillede 34 fotografier af den tyske fotograf og naturvidenskabsmand Uwe Wölcke. En 2.g klasse fra Horsens Gymnasium arbejdede i deres tysktimer med Uwe Wölckes fotografier og katalogtekster og producerede syv forskellige lydfiler med overskrifterne: Ruhrdistriktet, Fønixlegenden, baggrund og metode, Uwe Wölcke, tvetydigheden, computermanipulation og syv underemner i udstillingen. Et 3.g A-niveau hold oversatte udstillingsskiltene fra tysk til dansk.

Læs mere...

Var fodbold en arbejdersport?

Et tematiseret forløb med fodbold og idrætshistorie. Med fodbolden som eksempel giver dette forløb et nedslag i idrætshistorien. Fodboldens udvikling som en del af den moderne sports gennembrud til vor tids nationalsport er teoretiske baggrund for et praktisk forløb i fodbold. Teoretisk undervises der generelt om den moderne sports indtog fra England og de idealer […]

Læs mere...
Gå tilbage til undervisningsressourcer