KUNSTEN

Kunst og performance i idrætsundervisningen – At danse en skulptur

Tre klasser fra Aalborg Katedralskole har på skift deltaget i en 3-timers workshop med performancekunstner Sandro Masai i Kunstens skulpturpark. Her lærte de om performancekunst og kropsudtryk og fik en række teoretiske redskaber til at beskrive og sammensætte koregrafi. Eleverne blev blandt andet introduceret for Rudolf Labans teori om ‘Kinesphere’. Eleverne udvalgte gruppevis en skulptur […]

Læs mere...

Samtidskunst & Vanitas

Marc Quinn tilhører generationen af Young British Artists, der fik sit kunstneriske gennembrud i 1990’erne. Udstillingen All of Nature Goes Through Us tager afsæt i en række af Marc Quinns nye værker, hvor forskellige eksistentielle temaer behandles. Værkerne er desuden inspireret af en rejse til Indien. Billedkunstforløbet har både en teoretisk og en praktisk dimension. […]

Læs mere...

Indsigt & Udsyn

Samtidskunst: Sampling –  Indsigt og Udsyn     Lav en brainstorm på overskriften på temaet: Indsigt/Udsyn Bliv inspireret af Banksy, Robert Rauchenberg og Andy Warhol og den måde de arbejder på. Hullet i billedet refererer til temaets overskrift. I Julie Nords billeder fandt vi ud af at et hul eller en åbning er et stærkt […]

Læs mere...

Museet som sted

Forløbet dækker over 10 lektioner. 4 lektioner blev brugt på teori, omvisning på Kunsten og oplæg og 6 blev brugt på det praktiske arbejde. Klassen har som indledning til opgaven beskæftiget sig med arkitekturformer og lavet oplæg om forskellige stilperioder http://www.dac.dk/visKanonSide.asp?artikelID=2786. Særligt studeret emne har været Aalborgs modernistiske arkitekturlandskab med Vesterbro som eksempel og Nordjysk […]

Læs mere...

Perspektiver

Følgende forløb er meget bredt defineret og lægger op til at arbejde med form og indhold inden for begrebet perspektiv og det at arbejde i en kunstnerisk proces. Den enkelte underviser kan selv indsnævre feltet. Men forløbet åbner for, at eleverne kan arbejde med deres egne ideer og perspektiver på verden. Man kan jo hjælpe dem […]

Læs mere...
Gå tilbage til undervisningsressourcer