Moesgård Museum

Udstillingsprincipper i Teori og Praksis.

Eleverne blev efter en kort introduktion i museologi og kuratering på gymnasiet og efter en guidet rundvisning i en udstilling om Bjørn Nørgaard på Horsens Kunstmuseum bedt om at reflektere over hvilke udstillingsprincipper der var blevet brugt i opsætningen af udstillingen og med hvilke ideer om afkodningen af værkerne for øje.

Læs mere...

Kulturmøder

1. dag: Undervisning på Aarhus Katedralskole. Introduktion til projektet 2.dag (en uge senere): besøg på Århus Bymuseum 3. dag (en uge senere):  kl. 12-15:  Moesgård Museum bag kulisserne – besøg på museets forskellige afdelinger Her er programmet for 1. besøg på Moesgård Museum. AKAT prorgram for 1. besøg på Moesgård Museum Program for tirsdag 20. januar […]

Læs mere...

Senmoderne Fortællinger i Tekst og Billeder.

Nina Sten Knudsen udstillingen: “Fear and Love” er i princippet fortløbende fortællinger i tekst og billeder om kunstneren?beskueren?vores tid? -Men hvert “afsnit” i beretningen hænger sjældent logisk sammen med det foregående “afsnit”; -snarere er det et dramatisk afsæt derfra. I tilgift indeholder  hvert “afsnit” tillige mangen en krydsreference til europæisk såvel som andre kulturers kunsthistorie, litteraturhistorie m.v. […]

Læs mere...

Metaller fortæller

Vi har gennemført to forløb. Forløb 1: Historie startede med teoriforløb om perioden, og vi sluttede af med besøg på Moesgård museum, (2 blokke a 90 min) hvor kemi var med, selv om klassen ikke havde mig til kemilærer. Da vi kom hjem, havde vi en kort evaluering hvor vi samlede kemien op. Besøget på […]

Læs mere...

Hvad er kunsten værd?

Forløbet blev afviklet som et AT-forløb midtvejs i 1g mellem fageneMatematik, samfundsfag og engelsk.   Efter et indledende besøg i Horsens hvor eleverne blev introduceret til Horsens Kunstmuseums historie, samling og arkitektur samt til Galleri Franz Petersens Kvium udstilling blev eleverne kort introduceret til de enkelte fags metoder på Tørring Gymnasium. Herefter deltes eleverne op […]

Læs mere...
Gå tilbage til undervisningsressourcer