Byens Puls

BYENS PULS er et intrface projekt og er blevet til i samarbejde med Kulturhistorisk Museum i Randers Der etableres arbejdsgrupper i forbindelse med museets udstilling BYENS PULS og Carsten René Nielsens kortprosatekster, som er UDSTILLINGSTEKSTER til Byens Puls. Udstillingen er bygget op om Carsten René Nielsens tekster. Hver gruppe koncentrerer sig om sin tildelte tekst og det tableaux, […]

Læs mere...

At performe om døden i en udstilling

Holdene arbejder med temaet “Vanitas” eller “mødet med døden” og fremstillingsformerne Performanceteater og Site Specifik. Forberedelsen hjemme på skolerne omfatter dels praktisk og analytisk arbejde med montage, Verfremdung og desorientering dels symbolanalyse af Vanitas-billeder og arbejde med biografier, som museet har sendt os. Der læses om performanceteater (se materialer). På en flexdag arbejder holdene og deres lærere fra kl. […]

Læs mere...

Mellemkrigstiden

Mellemkrigstiden. Dansk-historieopgaven Danskdelen: 1. Introduktion til perioden se www.goldendays.dk, faktalink på konferencen og læs i Litteraturens Veje. 2. Fokus på temaer i 20´erne: kaos, usikker søgen efter ny identitet (efter 1. verdenskrig), teknikbegejstring, fart og tempo. 3. Fokus på temaer i 30´erne: barndommen, seksualiteten, arbejdsløshed, nazisme 4. Fokus på ekspressionisme, surrealisme, realisme: Tom Kristensen, Emil Bønnelykke, Gustaf Munch-Petersen, Salvador […]

Læs mere...

Hvad har vanitas og hüzun med mig at gøre?

Klassen forbereder sig ved at analysere Kingosalmer og Stilleben med Vanitas-motiver, hvor de især koncentrerer sig om symboler og stilistiske virkemidler. De læser Pamuks erindringer: Istanbul og koncentrerer sig især om det arabiske begreb hüzun, som bruges sammen med vesteuropæsike vanitas-begreb. På studieturen til Istanbul har eleverne (bl.a.) i deres møde med byens slumkvarterer, dens […]

Læs mere...

Globalisering og kulturmøder

Læs mere...
Gå tilbage til undervisningsressourcer