Paderup Gymnasium

Magtens bolig – Herregårdens rolle i samfundet

Som forberedelse til forløbet arbejder eleverne med et unikt sæt af herregårdshistoriske kilder, som efterfølgende anvendes til løsning af en række opgaver på selve museet. Her skal eleverne arbejde med historiske genstande og bygninger på Gammel Estrup som kildetyper, der i kombination med de skriftlige kilder skal give eleverne en sanselig læringsoplevelse præget af høj […]

Læs mere...

En herskabelig død

Forud for forløbet arbejder eleverne med et unikt sæt af herregårdshistoriske kilder, som efterfølgende anvendes til løsning af en række opgaver på selve museet. Under besøget på Gammel Estrup arbejder eleverne med konkrete spor fra fortidens gravkultur blandt adelige i Gammel Estrups kapel, gravsætningen i herregårdsskoven samt Auning Kirke. Eleverne skal afslutningsvis fremstille en ligprædiken […]

Læs mere...

Herregårdsliv og formidling

Herregårdsliv – et AT-forløb i samarbejde med Gammel Estrup Herregårdsmuseum Mødet mellem elever og museum Forløbet indledtes med en tur til Gammel Estrup, hvor elevernes umiddelbare oplevelse af museet dannede grundlag for deres vurdering af museets kommunikationsstrategier og udstillingsprincipper. Eleverne var før besøget blevet introduceret til udstillingsprincipperne; affektiv, didaktisk og æstetisk. Dertil skulle eleverne komme […]

Læs mere...

Videnskab på herregården

Der skal tilrettelægges en permanent formidling om videnskab på herregården, som besøgende på museet kan opleve. Udstillingen skal berøre de bagvedliggende europæiske strømninger, der ligger til grund for videnskabsinteressen på de danske herregårde.

Læs mere...

AT innovation: Flere unge besøgende på Gammel Estrup – Herregårdsmuseet

Forløbet varede to uger. Første uge startede med at eleverne blev introduceret til innovation og kastede sig over en række innovative øvelser. Det skulle forberede dem på selv at finde en innovativ løsning på forløbets problemstilling. I den første uge besøgte vi Gammel Estrup – Herregårdsmuseet og tilbragte to dage på museet. Her blev vi […]

Læs mere...
Gå tilbage til undervisningsressourcer