Skanderborg Gymnasium

Dansk identitet og nationale symboler

Forløbet om Dansk identitet og nationale symboler startes op. Tekst: Aase Haubro Bitsch: Et yndigt land? Gad. 2002. s. 8-12 (Danmark og den danske identitet). Vi taler på klassen om, hvad det vil sige at være dansker, hvad der er dansk, hvad der ens nationale identitet, hvilke nationale symboler vi kender, og hvordan disse bruges […]

Læs mere...

Øm Kloster

Da forløbet er et undertema til et større forløb, har det kun dækket 4 lektioner fordelt på a) videnssøgning og b) mundtlig fremlæggelse i grupper. Vi tog udgangspunkt i Bente Thomsen: At sky det jordiske. Gyldendal. 2001. s. 39-47 (kirker og klostre), 51-57 (middelalderens forestillingsverden), 75-85 (i kloster), 94-103 (sygdomme) og bestemte os for 4 emner, […]

Læs mere...

Lokalhistorie: Skanderborg og omegn

Kildepakke 1 Byudvikling – middelalder til slottes auktion 1766   Kildepakke 2a Byudvikling – Nye tider – 1800 til i dag   Kildepakke 2b Byudvikling – gamle bykort og fotos   Kildepakke 2c Byudvikling – foto og maleri af samme motiv   Kildepakke 3 Industri – A. Blom & søn fra værksted til maskinfabrik   […]

Læs mere...

Illerup Ådal

8 lektioner A) På klassen: Ulrik Grubb m.fl.: Overblik – verdenshistorie i korte træk. Gyldendal. 2006. s. 33-44 (romerriget, herunder førromersk og romersk jernalder i Danmark) Jørgen Ilkjær: Illerup Ådal. Et arkæologisk tryllespejl. Moesgård Museum. 2000. s. 6-19, 48-49 & Våbenofferfundene fra Illerup Ådal. IIlleupprojektet. s. 1-3. (www.illerup.dk) Planche: Stilling Trehøje, skål (drikkeglas med græsk inskription, bjørnekløer, […]

Læs mere...

Samfunds- og byudvikling i Skanderborg

Læs mere...
Gå tilbage til undervisningsressourcer