Tysk
Dødsstraf og dualisme – Jens Nielsens vej til skafottet
Dødsstraf og dualisme – Jens Nielsens vej til skafottet
Teaser
Klokken lidt over 7 om morgenen den 8. november 1892 bliver en mand ført frem i gården på Horsens Straffeanstalt. Ti minutter senere er han død. Dette bliver den sidste henrettelse i Danmark med økse.
Med udgangspunkt i Fængselsmuseets udstilling ’Den Sidste Henrettelse’ og fortællingen om den dødsdømte Jens Nielsen får eleverne en personlig vinkel på diskussionen om brug af dødsstraf – både historisk set og med tråde til nutiden.
Formålet med samarbejdet er at inddrage eleverne som aktive medformidlere af historien.
Partnerskab
Fængselsmuseet og Horsens Gymnasium og Hf
Fag
Historie, samfundsfag, engelsk, tysk, dansk, museologi
Årgang og evt. studieretning
1.g og 2.g
Forløbet består af en dialogbaseret rundvisning og en projektopstarts-del, hvor eleverne selv får mulighed for at arbejde videre med historien, med et kom godt i gang-boost. Dette munder ud i produktet, En (ny) stemme i historien, som er en podcastudstilling, som udstilles på Fængselsmuseet i eget udstillingslokale.
Rundvisningen er tilrettelagt som en æstetisk læreproces for eleverne. Det betyder, at de får bragt både hjerne, hjerte og krop i spil. Rundvisningen er desuden dialogbaseret for at invitere eleverne ind på museet som deltagere. De skal aktivt tage stilling til – og reflektere over – emner som dødsstraf, retten til liv og samfundets behandling af fattige og kriminelle.
Produktudviklingsforløbet, En (ny) stemme i historien, består af en aktivitet, som eleverne starter op efter rundvisningen. Her får de tildelt en problemformulering af museumsformidleren, og herefter skal de – i grupper – udvikle et lydbaseret formidlingsprodukt.
Der bliver sat tid af til idégenerering og vejledning ved museumsbesøget, men selve produktudviklingen foregår hjemme på skolen.
Fængselsmuseet modtager det færdige produkt, og elevernes audioformidling bliver efterfølgende udstillet i en celle på museet til glæde og gavn for dem selv og for de øvrige gæster. På den måde bliver eleverne medformidlere af historien.
Der skal bruges: Bærbart device, mobiltelefon til eventuelle fotos, en god mikrofon til lydoptagelser
Opgaver
En (ny) stemme i historien. Podcast-produktion. Se beskrivelse ovenfor.
Lærerens Materialer
Læreren får tilsendt digitalt forberedende materiale
Herudover anbefaler vi, at I sætter tid af til at se DR-dokumentaren ’Danmarkshistorien på vrangen: Vold gennem tiderne’ fra 2020 (varighed 43 minutter).
Dokumentaren giver et indblik i det samfund, som Jens Nielsen voksede op i, ligesom hans personlige historie også præsenteres.
Link til dokumentar: https://www.dr.dk/drtv/se/danmarkshistorien-paa-vrangen_-vold-gennem-tiderne_150961
Museets materialer
Fængselsmuseets arkiver
Uwe Wölcke – tysk fotokunst formidles af tyskhold på Industrimuseet
Uwe Wölcke – tysk fotokunst formidles af tyskhold på Industrimuseet
Teaser
Danmarks Industrimuseum udstillede 34 fotografier af den tyske fotograf og naturvidenskabsmand Uwe Wölcke. Udstillingen var udlånt af Deutsche Arbeitsschutzausstellung (DASA) i Dortmund og vistes for første gang i Danmark.
“Uwe Wölckes fotografier viser maskiners og bygningers forfald og forgængelighed. Nedlagte industrianlæg og maskindele, som blot venter på at blive revet ned eller hugget op, og landskaber overladt til sig selv. I takt med at industrivirksomheder lukker, og vi bevæger os fra et industrisamfund til et postindustrielt samfund, ligger de gamle fabriksbygninger rundt i landskabet som en forgangen kulturs relikvier, industrikulturen.” (fra Industrimuseets hjemmeside)
En 2.g klasse fra Horsens Gymnasium arbejdede i deres tysktimer med Uwe Wölckes fotografier og katalogtekster og producerede syv forskellige lydfiler med overskrifterne: Ruhrdistriktet, Fønixlegenden, baggrund og metode, Uwe Wölcke, tvetydigheden, computermanipulation og syv underemner i udstillingen.
Et 3.g A-niveau hold oversatte udstillingsskiltene fra tysk til dansk.
Konceptet med at lade et sprogfag arbejde med museumsgenstande, -udstillinger og -udstillingstekster kan genbruges af alle sprog.
Partnerskab
Horsens Gymnasium og Danmarks Industrimuseum
Fag
Museologi, Tysk
Årgang og evt. studieretning
2.g
Danmarks Industrimuseum udstillede 34 fotografier af den tyske fotograf og naturvidenskabsmand Uwe Wölcke.
En 2.g klasse fra Horsens Gymnasium arbejdede i deres tysktimer med Uwe Wölckes fotografier og katalogtekster og producerede syv forskellige lydfiler med overskrifterne: Ruhrdistriktet, Fønixlegenden, baggrund og metode, Uwe Wölcke, tvetydigheden, computermanipulation og syv underemner i udstillingen.
Et 3.g A-niveau hold oversatte udstillingsskiltene fra tysk til dansk.
Produktkrav
lydfiler og skilte
Opgaver
Oversættelse og omskrivning af katalogtekster
Derefter indtaling af teksterne til brug i udstillingen til gæster
Oversættelse af udstillingsskilte fra tysk til dansk
Museets Materialer
Uwe Wölcke særudstillingen
Lærerens Materialer
Udstillingskataloget til særudstillingen Phoenix in die Asche
Fotografierne til samme udstilling
Galleri
Her er de tyske udstillingstekster oversat / omskrevet til dansk:/uploads/Sally/Teksttilskilte.docx
Her er skiltet, som var placeret ved høretelefonerne, hvor man kunne høre elevernes indtalte lydfiler: /uploads/Sally/teksttilskiltvedlydfiler.doc
Her er lydfilerne til udstillingen:
Lydafspiller
Her er billeder af fotos, udstillingen, fotografen Uwe Wölcke, udstillingsarrangøreren og elever og lærere og mange andre gæster til udstillingsåbningen:
De tre fotografier ovenfor er taget af fotografen Uwe Wölcke.